ترمز چیست

ترمز وسیله ای مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی یا الکتریکی است که حرکت چرخش ( شفت ، چرخ ) یا حرکت خطی ماشین یا قطعات ماشین را کند یا متوقف می کند. ترمز با استفاده از اصطکاک خارجی (مکانیکی) و داخلی (در مایعات) یا انرژی الکتریکی (ترمز جریان گردابی) ایجاد می شود.

به طور کلی ترمزها وظایف زیر را دارند:

  • توقف قطعات متحرک،
  • تنظیم سرعت قطعات متحرک
  • برای اندازه گیری قدرت یک ماشین متحرک، آرامش آن،
  • ذخیره وضعیت بخشی که سایلنت است.

انواع ترمزها بسته به اصل عملکرد آنها تعیین می شود.

به عنوان مثال، ترمزهای لبه، درام، دیسکی و چند دیسکی مانند ترمزهای اصطکاکی. جریان گردابی، مقاومت و جریان مخالف. ترمز آبی؛ مواردی وجود دارند که در برابر مقاومت هوا (صفحه فرود مورد استفاده در هواپیماها) و ضد فشار ( در موتورهای بخار ) عمل می کنند. در ترمزهایی که بر اساس اصل مکانیکی کار می کنند، انرژی جنبشی در قسمت متحرک به انرژی مکانیکی و در بیشتر موارد به انرژی حرارتی تبدیل می شود. ساختار برخی از آنها در زیر توضیح داده شده است.

دیسک متصل به قسمت متحرک با ترمز دیسکی بین کنده هایی که در یک یا دو طرف لایه بندی شده اند فشرده می شود.

فشرده سازی کنده ها روی دیسک به صورت هیدرولیکی انجام می شود. هنگامی که فشار برداشته می شود، کنده ها توسط فنرها به عقب کشیده می شوند. آنها سفت یا متحرک هستند. عملکرد ترمزهای دیسکی نسبتاً آسان است. هنگامی که لایه بیرونی کنده ها خورده می شود، به راحتی جایگزین می شوند. نکته منفی این است که این بیلد در هنگام توقف اثر تقویتی ندارد. بنابراین، یک سیستم کم فشار علاوه بر این در ماشین هایی با این ترمزها استفاده می شود. آنها عمدتا در چرخ های جلو استفاده می شوند. با توجه به روش ایجاد نیروی فشاری در ترمزهای دیسکی، ترمزهای دیسکی فنری با سیستم هیدرولیک نیز وجود دارد. ترمز دیسکی فنری برای حفظ حرکات در موقعیت افقی و عمودی اعمال می شود. زمینه اصلی کاربردماشین آلات ، آسیاب های بادی، حمل و نقل. آنها برای گشتاور بالا طراحی شده اند و به دلیل هدایت حرارتی بالا دوام بیشتری دارند.

ترمز درام یک ترمز اصطکاکی است که برای خودروها طراحی شده است.

این شامل یک درام بیرونی، دو لبه ترمز است که می توان از داخل آن را فعال کرد و یک سیلندر هیدرولیک برای فشار دادن لبه ها به دیواره های درام. هنگامی که لب ها به صورت هیدرولیکی روی دیواره درام فشار داده می شوند، نیروی اصطکاک ایجاد شده حرکت را کند یا متوقف می کند. وقتی فشار برداشته شد، فنرها لب ها را به عقب می کشند و قسمت چرخان بیرونی درام را آزاد می کنند. مزیت ترمزهای درام این است که ترمزهای درام که در یک سیستم بسته کار می کنند بهتر از تأثیر محیط خارجی (به عنوان مثال: آب، نمک، گرد و غبار) محافظت می شوند. بنابراین، فاصله تعمیر و نگهداری بسیار بیشتر از ترمزهای دیسکی است. عیب آن این است که با کار مداوم گرم می شود و در نتیجه لنت ترمز خورده شده، درام در اثر گرما تغییر شکل می دهد .شکل خود را از دست می دهد و لب ها به درستی به سطح فشار نمی آیند.

ترمز نواری نیز یک ترمز اصطکاکی است، تفاوت آن با سایرین این است که اصطکاک با پیچاندن نوار به دور بیرونی درام ایجاد می شود. این روش به ندرت در فناوری استفاده می شود. زمینه اصلی کاربرد شیرآلات است.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *