8 دلیل خرابی انژکتورهای دیزلی

وظیفه انژکتور سوخت این است که گازوئیل را با فشار معینی به ذرات ریز و یکنواخت روغن تبدیل می کند تا گازوئیل به خوبی با هوای محفظه احتراق مخلوط شود.

انژکتور سوخت روی سر سیلندر نصب می شود و نازل به اعماق محفظه احتراق موتور دیزل می رود. برای مدت طولانی در دمای بالا، فشار بالا و محیط خوردگی گاز کار می کند. قطعات متحرک داخلی در معرض ضربه سوخت جریان با سرعت بالا و اصطکاک مکرر ناخالصی های مکانیکی ریز در سوخت هستند که به راحتی فرسوده و خورده می شوند و یکی از نادرست ترین قطعات در سیستم سوخت موتور دیزل است.

در این مقاله به اختصار عیوب و اقدامات احتیاطی رایج انژکتورها معرفی می شود.

علل خرابی انژکتور موتور دیزل

  1. اتمیزه شدن ضعیف انژکتور

هنگامی که فشار پاشش سوخت خیلی کم است، سوراخ نازل فرسوده می شود و رسوبات کربن وجود دارد، سطح انتهای فنر ساییده می شود یا نیروی کشسانی کاهش می یابد، باعث می شود انژکتور سوخت از قبل باز شود، بسته شدن را به تعویق بیندازد و باعث ایجاد این پدیده شود. اتمیزه شدن ضعیف در تزریق سوخت

اگر موتور دیزل تک سیلندر باشد کار نمی کند. اگر موتور دیزلی چند سیلندر باشد، قدرت کاهش می یابد، اگزوز دود سیاه منتشر می کند و صدای دستگاه عادی نیست. علاوه بر این، از آنجایی که قطرات مه دیزل با اندازه ذرات خیلی بزرگ نمی توانند به طور کامل سوزانده شوند، در امتداد دیواره سیلندر به داخل ظرف روغن می ریزند، که باعث افزایش سطح روغن، کاهش ویسکوزیته و بدتر شدن روانکاری می شود که ممکن است باعث سوختن روغن شود. سیلندر

راه حل: انژکتور سوخت باید جدا شود و تمیز شود، تعمیر شود و دوباره راه اندازی شود.

  1. لوله برگشت انژکتور سوخت آسیب دیده

هنگامی که مجموعه سوپاپ سوزنی به شدت فرسوده شود یا بدنه سوپاپ سوزن و محفظه انژکتور کاملاً مطابقت نداشته باشند، بازگشت روغن انژکتور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و برخی می توانند به 0.1-0.3 کیلوگرم در ساعت برسند. اگر لوله برگشت خراب یا مفقود شود، روغن برگشتی بیهوده از بین می رود و باعث هدر رفتن می شود.

بنابراین لوله برگشت روغن باید سالم و آب بندی شود تا روغن برگشتی به آرامی وارد مخزن روغن شود. اگر لوله برگشت روغن به فیلتر دیزل متصل است، ترمینال آن باید مجهز به شیر یک طرفه باشد تا از برگشت گازوئیل موجود در فیلتر به داخل انژکتور جلوگیری شود.

  1. نازل سوپاپ سوزنی بزرگ شده است

به دلیل تزریق مداوم و تمیز کردن جریان روغن با فشار بالا، سوراخ نازل سوپاپ سوزنی به تدریج بزرگتر می شود و در نتیجه فشار تزریق کاهش می یابد، فاصله تزریق کوتاه می شود، اتمیزه شدن ضعیف دیزل و افزایش رسوبات کربن در سیلندر .

راه حل : قطر انژکتور سوزنی شفت تک سوراخ معمولاً بزرگتر از 1 میلی متر است. یک توپ فولادی با قطر 4 تا 5 میلی متر را می توان در انتهای سوراخ قرار داد و به آرامی با چکش ضربه زد تا سوراخ تزریق تا حدی تغییر شکل پلاستیکی داده و قطر آن کاهش یابد. به دلیل تعداد زیاد سوراخ ها و قطر کم انژکتور تزریق مستقیم چند سوراخه، فقط می توان با پانچ ساخته شده از فولاد پرسرعت به انتهای سوراخ ضربه زد. اگر پس از اشکال زدایی همچنان فاقد صلاحیت است، مجموعه شیر سوزنی باید تعویض شود.

  1. دریچه سوزنی گیر کرده است

رطوبت یا اسید موجود در گازوئیل باعث زنگ زدن و گیر کردن شیر سوزنی می شود. پس از اینکه مخروط آب بندی سوپاپ سوزنی آسیب دید، گاز قابل احتراق در سیلندر به سطح جفت شده فرار می کند و رسوبات کربن تشکیل می دهد و باعث می شود سوپاپ سوزنی مسدود شود و انژکتور سوخت عملکرد تزریق سوخت خود را از دست می دهد و باعث از کار افتادن سیلندر می شود. .

دم سوپاپ سوزنی را با انبردست با پارچه نرم ببندید تا به آرامی حرکت کند و سپس آن را بیرون بکشید و با روغن موتور تمیز مرطوب کنید.

راه حل: مجموعه سوپاپ سوزنی را در روغن موتور باطله قرار داده و حرارت دهید تا بجوشد و دود شود و سپس آن را خارج کنید. دم سوپاپ سوزنی را با انبردست با پارچه نرم ببندید تا به آرامی حرکت کند و سپس آن را بیرون بکشید و با روغن موتور تمیز مرطوب کنید.

دریچه سوزنی به طور مکرر در بدنه سوپاپ حرکت می کند و ساییده می شود تا زمانی که وقتی مجموعه سوپاپ سوزنی وارونه می شود، سوپاپ سوزنی بتواند به آرامی از بدنه سوپاپ خارج شود. اگر انژکتور سوخت در تست شکست بخورد، مجموعه سوپاپ سوزنی باید تعویض شود.

  1. صفحه انتهایی بدنه دریچه سوزنی ساییده شده است

وجه انتهایی بدنه سوپاپ سوزنی تحت تاثیر حرکت رفت و برگشتی مکرر سوپاپ سوزنی قرار می گیرد و به مرور زمان حفره هایی ایجاد می شود که باعث افزایش لیفت سوپاپ سوزنی شده و بر عملکرد طبیعی انژکتور سوخت تاثیر می گذارد.

راه حل: بدنه دریچه سوزنی را می توان روی یک آسیاب گیر کرد تا این سطح انتهایی آسیاب شود و سپس از خمیر آسیاب ریز برای خرد کردن آن روی صفحه شیشه ای استفاده شود.

  1. نشت هوا و نشت روغن در سوراخ اتصال انژکتور سوخت و سرسیلندر

هنگام نصب سرسیلندر روی انژکتور، رسوبات کربن را در سوراخ نصب به دقت جدا کنید. واشر مسی باید صاف باشد و نباید با صفحات آزبست یا سایر مواد جایگزین شود تا از اتلاف حرارت ضعیف یا عدم آب بندی آن جلوگیری شود.

اگر واشر مسی توسط خودتان ساخته شده باشد، باید با مس قرمز با توجه به ضخامت مشخص شده پردازش شود تا اطمینان حاصل شود که فاصله انژکتور از صفحه سرسیلندر مطابق با الزامات فنی است.

علاوه بر این، شکل مقعر صفحه فشار انژکتور باید به سمت پایین نصب شود. هنگام سفت کردن از سوگیری یک طرفه خودداری کنید. باید با توجه به گشتاور مشخص شده به طور یکنواخت سفت شود، در غیر این صورت سر انژکتور تغییر شکل داده و منحرف شده و باعث نشت گاز می شود.

  1. سطح راهنمای سوپاپ سوزنی و سوراخ سوپاپ سوزنی ساییده شده است

حرکت رفت و برگشتی مکرر دریچه سوزنی در سوراخ سوپاپ سوزن، همراه با نفوذ ناخالصی ها و کثیفی در روغن دیزل، به تدریج سطح راهنمای سوراخ سوپاپ سوزن را فرسوده می کند. بنابراین شکاف افزایش می یابد یا خط و خش هایی ایجاد می شود که منجر به افزایش نشتی داخلی انژکتور، کاهش فشار، کاهش میزان پاشش سوخت و تاخیر در پاشش سوخت و ایجاد مشکل در راه اندازی دیزل می شود. موتور

راه حل: هنگامی که زمان تزریق سوخت بیش از حد به تأخیر می افتد، لوکوموتیو حتی نمی تواند کار کند و مجموعه سوپاپ سوزنی باید در این زمان تعویض شود.

  1. روغن از انژکتور می چکد

هنگامی که انژکتور کار می کند، مخروط آب بندی بدنه دریچه سوزن در معرض ضربه های شدید مکرر از دریچه سوزن قرار می گیرد. همراه با تزریق مداوم جریان روغن با فشار بالا از آنجا، سطح مخروط به تدریج شکاف ها یا لکه هایی ظاهر می شود که مهر و موم را از دست می دهد و باعث چکه انژکتور می شود.

هنگامی که دمای موتور دیزل پایین است، لوله اگزوز دود سفید منتشر می کند و زمانی که دمای موتور بالا می رود به دود سیاه تبدیل می شود و لوله اگزوز صداهای شلیک نامنظم را منتشر می کند. اگر در این زمان جریان روغن به مخزن قطع شود، اگزوز دود و صدای تفنگ از بین می رود.

راه حل: انژکتور را می توان جدا کرد و کمی خمیر آسیاب ریز اکسید کروم را به سر دریچه سوزن بزنید (مراقب باشید در سوراخ دریچه سوزن نچسبد) تا سطح مخروط را آسیاب کنید سپس با روغن دیزل بشویید و برای آزمایش داخل انژکتور قرار دهید.

اگر باز هم از کار افتاد، باید مجموعه شیر سوزنی را تعویض کنید.

اقدامات احتیاطی برای کاهش خرابی انژکتور

  • ابتدا فشار تزریق و آب بندی انژکتور را بررسی کنید. در مرحله دوم، کیفیت اتمیزه شدن انژکتور سوخت را بررسی کنید، شکل، تعداد، ظرافت قطرات روغن و توزیع ستون اسپری را با دقت مشاهده کنید و توجه داشته باشید که آیا قبل از فشار باز شدن سوپاپ در سوراخ نازل سوخت چکه می کند یا خیر. تزریق. کیفیت اتمیزاسیون خوب به این معنی است که ستون اسپری الزامات را برآورده می کند و هیچ فوران یا نشت قطرات روغن وجود ندارد و در طول کل فرآیند پاشش یک “جیغ” واضح وجود دارد.
  • قبل از نصب انژکتور در سیلندر. ابتدا بررسی کنید که آیا حلقه آب بندی روی انژکتور سالم است یا خیر. سپس تمیزی و سفتی سطح آب بندی انژکتور سوخت و سرسیلندر را بررسی کرده و در صورت لزوم تمیز و آسیاب کنید تا از نشت گاز و سوختن انژکتور سوخت جلوگیری شود. در عین حال توجه داشته باشید که مهره بست انژکتور روی سر سیلندر نباید بیش از حد سفت شود و باید کاملاً مطابق با مقررات دفترچه راهنما باشد.
  • در صورت برآورده شدن الزامات استفاده، موتور دیزل باید تا حد امکان تحت شرایط بار بالاتر کار کند و کیفیت احتراق در صورتی که بار بالای 80٪ باشد بهترین است.
  • مناسب ترین سوخت باید انتخاب شود و سوخت با محتوای گوگرد کم باید تا حد امکان انتخاب شود تا از تمیزی سوخت و کاهش محتوای ناخالصی ها و آب اطمینان حاصل شود.

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *